dinsdag 16 juli 2024

Nabeschouwing




De route. Gereden afstand: 5000 km
  1. Hassfurt:           Landpension Stützenmühle
  2. Stara Fuziña:    Appartments Marija Hodnik
  3. Venetië:            Camping Serenissima
  4. Peveragno:       Camping Il Melo, 
  5. Cotignac:          Camping Municipal Les Pouverels
  6. Pont du Gard:   Camping La Sousta
      (Remoulins)
  7. Cluny:                Camping Saint-Vital

Er waren dit jaar vier dingen die onze reis aangenamer hebben gemaakt.

  • De luifel. Voor het eerst in onze kampeercarrière, die inmiddels meer dan een halve eeuw oud is, konden we zowel bij regen als bij harde wind buiten blijven zitten. Onder die luifel natuurlijk. We konden er ook gewoon koken terwijl het water naar beneden viel. Nooit geweten dat het zóveel uit zou maken. Echt super!

  • De elektrische koelbox met bijbehorende driepunts stekkerdoos. Zeker in deze tijd, waarin telefoons, laptops, ebooks en zelfs de lamp opgeladen dienen te worden, was het een verademing dat we dat gewoon in de tent konden doen. Het was het tweede jaar dat we hem bij ons hadden en het lukte eerder ook altijd wel, maar het was niet altijd even makkelijk om uit te vogelen hoe. In de auto kwamen we een eind, maar waar we in Amerika altijd lange afstanden moesten overbruggen en dus veel meer tijd in de auto doorbrachten was dat in Europa veel minder het geval. En aan een half uurtje laden heb je echt niet genoeg voor je laptop. Dat de wijn ook lekker koud gehouden werd, ach, dat was bijvangst. Daar deden we het niet voor hoor. Echt niet.
  • De lamp. Bij de Kampeerwinkel in Roden had ik een nieuwe, oplaadbare lamp gekocht. Drie standen en dimbaar. Nou, het was geweldig! Je kon er uitstekend bij lezen, in prettig licht. Voor sfeerlicht zou ik hem niet aanschaffen, daarvoor is hij, ondanks de dimfunctie, te fel.

  • De Bip & Go. Dit apparaatje zorgt ervoor dat je bij de tol altijd door kunt rijden, bij de oranje T. Nooit meer gedoe met een kaart die niet pakt (hadden we een paar jaar geleden). Echt aan te bevelen. De rekening krijg je later thuis, wordt per maand afgerekend. Ideaal! Vooral toen ook nog bleek dat je in sommige parkeergarages, zoals die in Aix-en-Provence, ook via dit systeem in en uit kon rijden.
Verder hadden we, ik schreef er al eerder over, ook heel veel geluk met het weer. Een enkele dag wat nattigheid, een enkele dag erg warm, maar over het algemeen gewoon dat lekkere vakantieweer tussen de 25 en 28 graden. Perfect.

De kampeerkosten varieerden natuurlijk. In Serenissima, bij Venetië, betaalden we €25 per nacht, evenals in Peveragno (Piemonte). In Cotignac was het €17 en bij La Sousta in Remoulins €28. De laatste camping was in Cluny, daar betaalden we €22. Overal inclusief elektra. Valt overheen te kijken dus.

Al met al hebben we weer genoten! Dat thuis de tuin ontploft was en deels als lopend buffet had gediend voor een waar legioen aan naaktslakken, ach, dat nemen we maar voor lief.
Wat het volgend jaar wordt? Geen idee. Dat zien we tegen die tijd wel weer.


Alle lezers en reageerders: ik hoop dat jullie er weer plezier aan beleefd hebben. Bedankt voor het meelezen, het is leuk om voor 'publiek' te schrijven!

De lamp. Kan ook opgehangen worden


2 opmerkingen:

  1. Bedankt Bert en Saskia, dat we weer mee mochten genieten van jullie reisavonturen! Uit eigen ervaring weet ik hoeveel tijd het bijhouden van zo een Blog in beslag neemt. Daarom heb ik nog wat extra waardering voor al jullie moeite! Ik haal altijd een hoop leuke tips uit jullie reisverslagen. Daarnaast zijn veel van jullie verslagen voor ons een trip down memory lane, want jullie komen op veel plekken waar wij ook geweest zijn. En tenslotte is het ook gewoon een genoegen om jullie amusante, interessante en goed geschreven reisverhalen te lezen. Ik verheug me daarom nu al op jullie volgende reis. Groetjes, Franziska

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel! Het klopt, het kost veel tijd allemaal. Maar ik schrijf ook graag, en als ik de oude verslagen terug lees ben ik altijd weer blij dat ik het toch gedaan heb. Ook goed om te horen dat je er weer tips voor jullie eigen reizen uithaalt. Groet van ons allebei!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als jullie hier een reactie achterlaten!